Trottel
A nyolcvanas évek elején alakult punkzenekarok közül az egyetlen, amely még ma is aktív. Igaz, amit az utóbbi harminc évben csináltak, az már eléggé messze áll attól, ahonnan elindultak.
A Trottelt 1982 februárjában alapította Rupaszov Tamás (1966, basszusgitár, ének), miután előző együttese a Rottens megszűnt. A névnek – melyhez eleinte a Der, majd később a Die előtagot biggyesztették – igazából nincs jelentősége, egyetlen szempont volt: elég keményen hangozzon. A legelső felállásban Rupaszov mellett Bognár Zoltán dobolt és a Marján István gitározott. Igazi minimálpunkzenét játszottak. Miután Bognár disszidált, 1984 tavaszán Papp Györggyel (QSS) és Balatoni Boli Endrével (később VHK) kiegészülve Marina Revue néven folytatták tovább.
1985 őszén viszont Rupaszov barátnőjével, Asztalos Ildikóval (1966, ének) újraélesztette a Trottel nevet, és két gitárossal november 7-én próbálni kezdtek. További egy évnek kellett eltelnie, mire a zenekar hangzását a későbbiekben nagyban meghatározó Kaktusz (Kakuszi György, 1968, gitár) csatlakozott hozzájuk.
A kezdetektől saját számokat játszottak. A Fekete Lyuk 1988-as megnyitásáig elég keveset koncerteztek, de már eljutottak vidékre (Debrecen, Miskolc, Eger).
1988 őszén Franciaországban rögzítették a következő nyáron megjelenő első LP-jük (Borderline Syndrome) anyagát, és ettől kezdve rendszeresen klubkoncerteztek Nyugat-Európában. A következő két albumukat egy német lemezcég jelentette meg, majd 1992-ben Rupaszov megalapította a Trottel Records-ot, és attól kezdve maga adta ki a korongokat. Időközben Asztalos Ildikó kiválásával trióvá olvadt a csapat, Rupaszov és Kaktusz mellett ekkor Csaba Ákos (1969) dobolt, egészen addig, míg 1994-ben meg nem tért a Hit Gyülekezetébe.
A kilencvenes évek első felében az alaptrió mellett rengeteg zenész megfordult, hol kibővültek, hol összementek. A legfontosabb talán a gitáros Horváth Endre 1994-es belépése. 1996-tól létrehozták a dob nélküli projektjüket, a Troxx-ot, melynek érdekessége, hogy a gitárok közös ritmizálása vette át a dob szerepét.
1999-ben újabb markáns váltás: kiszállt Horváth, Kaktusz pedig egyre inkább zajokban, zörejekben „utazott”. Ezen kívül lett trombita és női ének. Ettől kezdve teljesen átalakult, megpuhult, áttetszővé vált a hangzás. A 2000-es Fluid-ban a punk eredet már szinte fel sem ismerhető – könnyed, légies. Majd a kilencvenes években az Egyesült Államokból Magyarországra emigrált kaliforniai (fekete-cherokee-portugál keverék) rapper-hegedűs Todd belépése újabb változást hozott: a Stereodream „világzeneibb, afrikaibb, törzsibb” lett.
E nagyívű elkalandozás után 2003-ban visszatértek a gyökerekhez, másfél éven át a nyolcvanas évek végi Trottel felállásban játszottak. Aztán újra életre kelt a Trottel Stereodream Experience, melynek keretében további két erős, az elektronika és a népzenei ihletettség keresztmetszetében álló album (One Step Ahead, 2008, Embryo, 2010) született.
2018-ban Orosz Csaba (dob) és Rupaszov Tamás kisérletezéséből jött létre a Talayapa Project, mely eleinte elektromos dob/basszus duóként debütált, majd Kardos Ritával kiegészülve új Trottel formáció született. Ennek felvételeiből tették össze a 2020 decemberében megjelent LP-t, melynek címe a Talayapa Project.
Rupaszov Tamás amúgy is emblematikus figurája a magyar punktörténelemnek. Alig tizenöt évesen kezdte, játszott az első punk- és hardcore-zenekarokban (Rottens, Marina Revue), a három nyolcvanas évekbeli punkfesztiválból kettőt (Totál ’87, Totál ’88) ő szervezett, 1992-ben létrehozta az első hazai punkkiadót, a később más jellegű (alternatív) zenéket is publikáló Trottel Recordsot (többek között nála kezdte a Másfél, az Anima Sound System, a Korai Öröm), és hát nem utolsósorban több mint húsz éve a Trottellel a magyar punkszíntér legerősebb, igaz, a végén már a műfajtól meglehetően elkalandozó életművét tette le.
JBSz–SJ
Forrás:
JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János, A magyarock története 2 (80–90-es évek), Bp., Kossuth Kiadó, 2019, p. 106.
Kapcsolat: