Egyedi Péter (MMAMT) interjú, A38 Magazin, 2021
Belebújni a dalokba // Egyedi Péter, MMAMT
Már borítékolható, hogy a 2021-es év egyik legfontosabb magyar lemeze Egyedi Péter Mindenkinek Megvan A Maga Története nevű projektjének második lemeze. A szerzővel beszélgettünk.
Azt mondod, hogy a MMAMT II az eddigi legfontosabb dolog, amit valaha csináltál. Mitől és hogyan a legfontosabb?
Legfontosabb lemez lehet az, amire a legbüszkébb az alkotó. Vagy ami leghűebben visszaadja a művészi szándékait. Vagy amit a saját belső mércéjével mérve átütőnek érez. Ami leginkább kielégíti – és ki is üríti zenei kíváncsiságát. Vagy amit végig élvez, aminek a készítését felszabadító élménynek éli meg. Nálam mindezek igazak a Mmamt II-re.
Már az előző szólólemezed is ellépés volt attól, amiről korábban felismerhető voltál, de ez a lemez aztán már tényleg. Hogyan kerekedett ki ez az új világ?
Ezek szerint bizonyos mértékben sikeresen titkoltam eddig, hogy ki is vagyok én. A zenéhez és az önmegvalósításhoz való viszonyom mindig is összetett volt, egész egyszerűen két-három évvel ezelőttig nem engedtem egyértelmű és kizárólagos teret neki. A zenekari lét szépsége és kötöttsége is ugyanaz: hogy másokkal közösen hozol létre dolgokat. A MMAMT esetében a totális szabadság ugyanakkor nem cél, hanem szimplán lehetőség.
Melyek azok a dalok a lemezen, amik személyesen a legtöbbet jelentik neked? Mesélnél ezekről?
Annyira intenzív volt a lemezkészítés időszaka és annyira belebújtam ezekbe a dalokba, hogy most kifejezetten jól esik eltávolodni tőlük, és ha fogalmazhatok ügyetlenül: kicsit nem szeretni őket. Távolról nézve is nagyon közeli a viszonyom mindegyikkel; ha most kellene egyet választanom, az a Tudok-e lenne. A tánczenei elemek, a groove-ok elképesztően felszabadító zenei eszközök lehetnek; nem is értem, miért nem használtam eddig többet őket.
Hogyan és hol zajlott a munkafolyamat? Kikkel dolgoztál? Mennyi ideig készült a lemez? Hogyan interferált a munkafolyamat a rémes 2020-as évvel?
Otthon, a zeneszobámban készült a lemez, ami időközben gyerekszobává alakult. Ekkor költöztem be egy próbaterembe társbérlőként, itt fejeztem be a munkálatokat. És volt egy pár napos kimozdulásom Hegyi Áron barátom tanyáján, ahol kulcsfontosságú felvételeket rögzítettem ősszel. Egyébként Áron az egyetlen, aki rajtam kívül játszik a lemezen, csodálatos zongoristának tartom. A munkamódszerem egyszerű: ha ihletem volt, akkor rögzítettem. Egyébként sokat pihentettem a dalokat, így bizonyos idő távlatából mindig magától értetődő volt döntéseket hozni.
A lemez rajongói finanszírozással született meg. Mesélnél erről? Honnan az ötlet? Mit kapnak a rajongók a pénzükért cserébe?
Rajongói finanszírozással fejeztem be. Addigra az íráson, a komponáláson és minden felvételen túl voltam. Utómunkára, arculati munkákra, reklámra gyűjtöttem, egy koncertjegy árát kértem egy online esemény kapcsán. Az ok egyszerű volt: nem álltam olyan jól anyagilag, hogy mindent én fizessek. Titkon bíztam abban, hogy nyerek pénzt az NKA-nál klipre, koncertre, lemezre. Nem így lett, ezért kértem segítséget. A támogatók hálám jeléül majdnem egy héttel a lemezmegjelenés előtt megkapták a MMAMT II-t – egy személyes üzenettel együtt.
Nehezen kihagyható kérdés, hogy mi a helyzet az Óriással. Most nyilván semmi, mert áll az egész zenei világ - a kérdés valójában az, a fejedben mi a helyzet a zenekarral. Mi most az álláspontotok az együttes jövőjével kapcsolatban?
Legutóbbi lemezünk, a Minden villany ég után nem sokkal az Óriás igazi hobbi-projektté vált, csak a saját örömünkre koncerteztünk évi pár alkalommal. A járvány után biztos megbeszéljük majd, hogy mit hogyan szeretnénk csinálni; én a kreatív energiáimat a MMAMT-ba csatornázom.
Ha majd újra lehet koncertezni, gondolom színpadra fogod állítani az anyagot. Hogyan fog kinézni a MMAMT II színpadi prezentációja?
Van egy csodálatos 6 fős zenekarom, akikkel az első lemeznél kezdtünk együtt dolgozni. Boros Levente (The Qualitons, Amoeba - dobok), Jancsovics Máté (The Hybrid Drummer, Kistehén, Punnany Massif – dobok), Lee Olivér (Ék, Trillion – gitár), Hegyi Áron (Jazzékiel, Mezzumm – billentyűk) és Örményi Ákos (Óriás – basszusgitár) van benne; már nagyjából össze is próbáltuk az új anyagot. Elképesztő velük játszani, minden dalnak új dimenziója nyílik meg a közös zenélés során. Tervezzük, hogy tavasszal rögzítjük is képpel, hanggal, ahogy az új lemez dalait muzsikáljuk – lehetőség szerint fúvósokkal kiegészülve.
Álmok, rémálmok, titkos tervek?
A lemez befejezése után újfajta aktivitások jönnek az életemben: tavasszal indítok egy podcastot, a Szabadlábont, amelyben zenészeket viszek sétálni – vagyis inkább ők engem. Nyáron egy dalszövegíró tábort szervezek Orfűre, ez lesz a Dalszövegelő. Mindemellett pedig a Fishing on Orfű szervezőjeként igyekszünk előre felkészülni az egyelőre teljesen bizonytalan 2021-es év minden elképzelhető forgatókönyvére.