Prieger Zsolt (Anima) interjú, A38 Magazin, 2021
Egyre hálásabb vagyok mindenért // Prieger Zsolt, Anima Sound System
Nincs megállás nálad. Ötletek, projektek, megvalósítások követik egymást; zene, irodalom, filozófia, újságírás. Honnan az attitűd, az ihletettség, az energia? Hogyan osztod be az idődet? Vagy történik, ahogy történik?
Mondhatnám, hogy az utolsó a leginkább működőképes megközelítés. Sok abban az improvizáció, hogy éppen mit csinálok; másképp nem is nagyon tudnám csinálni. Mivel nincs úgynevezett zenész- vagy tanár- vagy újságírói vagy egyéb határozott "identitásom" se, ezért könnyen lubickolhatok bármilyen szerepben. Így hétfőn simán stúdióban lehetek, kedden irodalmi estet állíthatok össze, szerdán írhatok, csütörtökön taníthatok, pénteken meg felásom a kertet és így tovább. Jó, persze, használok naptárat a telefonomban, és lehetőleg nem egyszerre csinálok tíz dolgot.
2020 lehetetlen év volt, és még az idei év eddigi részének a nagyja is ilyen. Hogyan élted meg? Hova forgattad a kreatív energiáidat? Mi volt a túlélési technikád?
A legjobb éveim egyike volt ez az amúgy bizonyos aspektusból valóban szörnyű esztendő, mert rengeteg mindent csináltam, tanultam és kaptam. Nincs és most sem volt semmilyen túlélési technikám, hacsak az nem, hogy egyre hálásabb vagyok mindenért. Ennél jobb túlélési technika nincs. Minden nap így kelek és fekszem. Zenéért, alkotásért, egészségért, a barátaimért, a szeretteimért, mindenért hálás vagyok. A többi meg - dalok, írások, kooperáció - jön magától.
Nemrég jelent meg az Anima Sound System emblematikus nagylemeze, a Shalom bakeliten. Hogyan emlékszel vissza az album készítésére? Hol látod a lemez relevanciáját ma? Hogyan ítéled meg ezt az anyagot ilyen távlatból?
Sokáig nem szerettem a régi lemezeinket, de egyszer csak annyira távol lettek tőlünk időben, hogy kiderültek számomra is rejtett titkaik, vagy éppen erényeik; ráadásul az is kiderült a több évtizedes út közben, hogy még koncerten is jó játszani ezeket a dalokat. Persze a relevanciájukat, hatásukat nem nekem kell elsősorban éreznem, pláne nem értékelnem; azt megteszik szerencsére mások: a közönség, a kritikusok, a zenekedvelők. Nekünk csak lemezeket kell csinálnunk, és örülnünk, ha szeretik őket.
Jön egy másik Anima-lemez is, egy új, a The Big Gipsy Sound Clash Rework, ami pedig a Gipsy Sound Clash című albumotok újradolgozott változata, vendégalkotókkal. Mi adta az ötletet a lemez újragondolásához?
Egyrészt az új dalaink elég erőteljes roma hatásokat mutatnak, meg közben az említett lemez is 20 éves lett, sok újragondolás, remix, re-edit született belőle, amit most összegyűjtöttünk. Lesz egy új dal a Romano Drom fantasztikus énekesével, Kovács Antival, a szám vokalistája meg Törőcsik Franciska lesz, akivel meg szintén sok mindent csinálunk közösen.
Az említett Törőcsik Franciska színésznővel fut három közös előadásod, ahol Pilinszky, Mészöly és Térey az ihlető. Mit kell tudnunk erről a programról? Hogyan találkozik benne az irodalmi szöveg és a zene?
Mindegyikhez külön zenei anyagot írok vagy állítok össze. Térey kaddis-jellegű sirató-felidéző attitűdű, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon közelmúltban bemutatott Pilinszky-előadásunk meditatív-tűnődő, a most készülő Mészöly-darabunk, a Cserepek, félálomban pedig jazz-orientált, s a neves író kevésbé ismert lírai énjére, a verseire koncentrál. A lényeg, hogy jelenlét, irodalom és zene kiszámíthatatlan, izgalmas egységet alkosson, ne a szokásos irodalmi est-kliséket kövesse. Az se nekünk, se a közönségnek nem lenne élmény. A Művészetek Völgyében mindhárom előadást bemutatjuk például egymás utáni napokon.
Beszéltél korábban egy Bob Dylan-feldolgozáslemezről. Azzal mi a helyzet? Annál is inkább, mert Dylan a napokban ünnepelte a 80. születésnapját.
Már kész a Temptation's Not An Easy Thing című album, csak közben a covid miatt annyira összetorlódtak a lemezek is, a szilveszteri Tekerd-rmx-album, majd a Shalom-vinyl és a még meg sem jelent The Big Gipsy Sound Clash Rework album, hogy nem akartunk ezekre ráereszteni egy Dylan-feldolgozáslemezt is, főképp úgy, hogy egyiknek sem tudtunk volna lemezbemutatót csinálni élőben. Most tárgyalunk egy őszi irodalmi fesztivállal, hogy lesz belőle egy műsor szeptember 26-án, ráadásul az A38 Hajón, ahova persze meghívnánk a lemez csodás főszereplőit is: Szabó Benedeket, VENI-t, Telma Lincolnt, Győrffy Ákost, a Devil's Trade-et, az Anahitet, a Muriel tagjait, Maxim Rözgét a Meteóból, Árvay Gábort a Fran Palermóból, Benkő Dávidot, Kiss Flórát és a többi meglepetésvendéget is.
Mik a további terveid az Animával az idei évre?
Sok új dal, a most éppen újra Szombathelyen állomásozó, próbáló és alkotó Anima Sound Systemmel sok nagyszerű koncert; már mindenki be van sózva nagyon. Ha kijönnek a már említett lemezek, akkor a szintén kész Jerusalem My Love és Stockhausen Syndrome című évek óta készülő albumainkat is kihozzuk végre. Ráadásul egy szeptemberi fesztivál szervezésébe is belefogtam a munkatársaimmal, ami nagyon más lesz, mint amit az elmúlt évtizedekben “fesztiválon" értettünk. Better Half a címe, a Pannónia szívében, Fejér megyei településeken kerül megrendezésre, közel martonvásári lakóhelyemhez, és ahogy a címe is mutatja, a jobbik énünkről, a női szenzibilitásról, a szakralitásról és a kísérleti modern művészetről szól majd, csak másképp, mint ahogy eddig megszokhattuk.