Kiadványelem

Esti Kornél interjú, A38 Magazin, 2016

Szeretünk természetesen hatni // Esti Kornél-interjú

Április 16-án az A38 Hajón mutatja be Éjszaka van című új lemezét az egyik legkarakteresebb hazai gitárpop-zenekar, az Esti Kornél. A zenekar három tagjával, Lázár Domokossal, Lázár Ágostonnal és Bodor Áronnal beszélgettünk.

Hogyan jött az új album, az Éjszaka van címe?

Bodor Áron: Az egyik dal lett a címadó. Már összeállt a lemez, és úgy éreztük, hogy az Éjszaka van című szám jól összefoglalja a lemez hangulatát, motivációit. Ráadásul természetesen hat, mint lemezcím, és szeretünk természetesen hatni.

Lázár Ágoston: Az Esti Kornélnak alapvetően van egy ilyen éjszakai, sötét, melankolikus hangulata. Egy nagyon inspiráló napszak, amikor hajlamosabb befelé fordulni az ember, mélyebbre menni magában. Kicsit fel is nagyítja az érzéseket, főleg a negatívabb előjelűeket. Ilyenkor jobban hiányzik, jobban fáj, jobban egyedül vagy, jobban érezzük, milyen kicsik vagyunk.

Lázár Domokos: Pont a napokban olvastam egy tanulmányt a "nappali" és az "éjszakai" személyiségről, illetve e két típus különbségeiről. Az utóbbi csoportba tartozók állítólag éjszaka jobban érzik magukat. Van ebben valami.

Ahogy ti fogalmaztatok, az Éjszaka van a Ne félj óta eltelt két év alkotói folyamatait foglalja össze. Hogyan foglalnátok össze az eltelt időszakot?

BÁ: Nehéz kérdés. Szerencsére megengedhetjük magunknak, hogy némi tudatos önkontroll mellett úgy csináljuk a zenekart, ahogyan nekünk jól esik. Inkább konkrétan a lemezzel kapcsolatban említek egy új alkotási módszert: eddig nem hittünk abban, hogy hatékonyan tudunk közösen dalszöveget írni. Mert az olyan ihletett, személyes pillanatokban alakul a legjobbra. Aztán most meg voltunk csúszva, és muszáj volt nekiülni több szövegnek közösen, hogy elkészüljenek az énekfelvételig. Összegyűltünk hárman Ágostonnal és Dodival, egy szöveg per alkalom, és addig gyúrtuk közösen a nyers változatot, amíg nem voltunk mindhárman elégedettek vele. Kifejezetten jó eredmények születtek így, sűrű volt a rosta.

LD: Ez egy nagyon fontos dolog. Az előző lemeznél mindössze egyetlen dal - egyébként a legnépszerűbb -, a Rohadt eső szövege volt az, ami a fentihez hasonló közös munkából született. Én azt gondolom, hogy a mostani lemeznél egy kicsit azért tudatos is volt ez a szövegírási metódusváltás. Ennek a zenekarnak a kezdetek óta olyan a belső szövete, hogy a frontemberi, szövegírói, zeneszerzői feladatok több ember között oszlanak meg. Emiatt pedig tök fontos, hogy mindaz, amit mondjuk én írok, de Áron énekli el, vagy pont fordítva, az mindkettőnknek zsigeri szinten a sajátjává váljon, függetlenül attól, hogy ki a szerző. Ezt csak azért mondom el, mert az, hogy a mostani lemezre több szöveget is teljesen közösen raktunk össze, egy asztalnál ülve, egymás sorait továbbfűzve és az jelen időben, az adott szöveg megszületésekor létrehozta mindkettőnkben ezt az előbb említett kötődést.

LÁ: Én mindenképpen többet tettem ebbe a lemezbe, mint az előző háromba, jobban "kinyílt a csipám", sok alaptémát és hangszerelési ötletet hoztam. Az elmúlt két évben két komoly gondom is akadt a tüdőmmel, ami miatt koncertek is maradtak el, és bennem is nagyon mély nyomot hagyott, talán ezek az élmények is hozzájárultak a sötétebb témákhoz. És lehet, hogy egy kicsit az is benne van abban, hogy termékenyebb voltam, hogy annyira közelről éreztem múlandóságom szagát, hogy minél több nyomot akarok hagyni a világban.

Az utómunkát ismét te végezted. Számotokra ez inkább szükségszerű megoldás vagy amennyire tudjátok, szeretitek házon belül tartani a különböző munkafolyamatot?

LD: Nem vagyok profi hangmérnök, nem tanultam ezt a dolgot, nincs hangmérnöki végzettségem. Én egy ilyen kis hülye bölcsészlelkű hangizé vagyok. Ami talán az erősségem, hogy az esetek nagy részében egészen pontosan ott van a fejemben, hogy mit szeretnék hallani és megvan bennem az a fanatizmus vagy maximalizmus, hogy addig gyúrjam az anyagot, akár éjszakákon át, alvás nélkül, amíg ki nem jön belőle az, amit elképzeltem. Mindehhez persze kell egy jó minőségű felvétel, e nélkül nem lehet igazán jó keverést csinálni. Ezt a részét pedig nálam sokkal profibb emberek csinálják, így nekem valójában nincs is olyan nehéz dolgom már a keverésnél. Azt hiszem, hogy ez az egész utómunka folyamat nálam inkább egy kreatív, alkotói dolog. És persze nagyon fontos, hogy inspiráljon az adott zene, ami persze a saját zenekaraim esetén alap. Amúgy nyilván praktikus megoldás is vagyok valamennyire, mert Dodit azért mégis csak könnyebb csesztetni, hogy "vedd már feljebb a gitáromat 2 dB-vel", mint egy nem zenekartag szakembert.

Mindig hangsúlyozzátok, hogy az Esti Kornélban nagyon fontosak a szövegek. E tekintetben mik voltak a fő témák, inspirációk?

BÁ: Nincsenek fő témák, az aktuális környezetünk és lelki állapotunk határozza meg ezeket. Hasonló a lelki alkatunk, hasonló hatások érnek, így könnyen tudunk egybefüggőt alkotni.

LD: Ez tényleg így van. És az aktuális lelki állapotunk általában mindig tartogat annyit, amennyi ahhoz kell, hogy összejöjjön egy „újabb szomorú dal”. Azért én személy szerint kibékülnék azzal, ha ez valamivel ritkábban jönne össze. Talán máshová kellett volna születni.

Frissítve: 2022-9

Kapcsolatok