Személy

Szörényi Szabolcs

Zenész - basszusgitáros

Borítókép forrása: Gáspár Stekovics , CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

Basszusgitáros, énekes, zeneszerző, a Kossuth-díjas Illés együttes tagja, a Fonográf egykori muzsikusa. Számos dal fűződik a nevéhez, többek között ő írta a Miszter Alkohol-t (Koncz Zsuzsa) és a Sáriká-t (Illés).

Testvérével, Szörényi Leventével 1958 óta játszott, többek között a Mediterránban (társaik: Kőszegi Imre, Bajtala János, Ráduly Mihály), mellyen a korszak nagy sztárját, Németh Lehelt is kisérték az egyik kislemezén. Leventével 1965 januárjában léptek be az Illés együttesbe, teljessé téve annak klasszikus felállását. Az Illés 1973-as megszűnése után követte testvérét a Fonográfba, melynek 1984-es feloszlásáig a tagja volt. 

Később az albumok zenei rendezője is ő lett, döntően testvére darabjaiban is nagylemezein működött közre ilyen minőségében is. Mint 2016-ban vele készült életútinterjúban mesélte: „Például az Atilla – Isten kardja keverésénél az amúgy tipikusan nem jól artikuláló kórus az egyik rockos, tiltakozós nótában vadul harsogja, hogy »Ebédlő! Ebédlő! Ebédlő!« Mi a túró van? Megnéztem a szöveget, kiderül, hogy ez »Merénylő! Merénylő! Merénylő!« akarna lenni, de az »m« betűt eleve nem mondják, a többit sem tisztán. Ez amúgy a szólistákkal is elfordult. Például az István, a király 1983-as törökbálinti felvételén Deák Bill Gyula énekli a Véres kardot hoztam című dalban, hogy »Itvánnak ellenállunk«. Stenkben volt, és valamiért következetesen lehagyta az »s« betűt. Úgyhogy utólag bementem a mikrofonhoz, az egyik külön sávba rámondtam egy »s«-t, bejegyeztük a naplóba, hogy hol található, és a keverésnél a megfelelő helyeken alátoltam. Így lett az »Itvánnak«-ból »Istvánnak«.”

Egyetlen szólóalbumot (Lökd ide a ...! Kocsmadalok, 1990) jegyez. Ahogy a lemez megjelenése után mesélte: „Feküdtem otthon, néztem a plafont. Bejött a feleségem (Rosta Mária producer – a szerk), és megkérdezte: Nem kellene valamit csinálnod? Jó, és megcsináltam ezt a lemezt. Majd visszafeküdtem.”

Emellett lelkes vasútmodellező. Bár a Nyugati pályaudvar fotók alapján készített terve (melyet számítógépen rajzolt meg) már régóta készen állt, csak 1994 után építette meg háza száz négyzetméteres pincéjében – tíz éven át. Ezt később kiegészítette az innsbrucki pályaudvarral, a Karwendelbahnnal, egy forgalmas svájci alagutas, viaduktos, fordulóalagutas fiktív közlekedési csomóponttal, valamint a Lötschbergbahn északi szerpentinjével. 

JBSz

Frissítve: 2024-2