Kispál András
Zenész - gitáros
Gitáros, zeneszerző, a kilencvenes évek egyik meghatározó rockzenekara, a Kispál és a Borz alapító tagja.
Szolnokon született, majd a család Záhonyba, később Pécsre költözött, az általános iskolát már ott kezdte. A Komarov Gimnáziumban földmérést tanult, majd a pécsi Gázművek hálózatvizsgálójaként dolgozott.
1987-ben Lovasi Andrással, Ózdi Rezsővel és Bräutigam Gáborral megalapította a Kispál és a Borz zenekart, mely 2010-ben a Szigeten látványos koncerttel köszönt el a közönségétől, de előbb 2013-tól évente egy koncertre összeállt a Fishing on Orfű fesztiválra, majd többször fellépett külföldön is, végül 2023 májusában új stúdiólemezt (Beszorult mondat) jelentettek meg. Közben 2010 és 2012 között Kispál András a Velőrózsák zenekart is vezette, melynek kétéves működését a 2011-es Hamburgerkovács CD dokumentálta.
Ezen túl szerepelt a Pécsi Harmadik Színház szarkasztikus vígjátékában, a Hakni Sokkban, melyet 2012 novemberében mutattak be, és amely a tehetségkutatók világába kalauzolja a közönséget.
Neve egybeforr a Kispál és a Borz zenekarral, melyben – elmondása szerint is – szívesen élt Lovasi András árnyékában. Számára ugyanis mindig fontos volt egy kontrollember, aki elvesz és/vagy hozzáad az ötleteihez, a riffjeihez, az alapjaihoz. Vagy legalább megmondja, hogy az nem jó. Ezért sem készített soha szólólemezt, bár közel negyvenéves pályája sokan noszogatták erre.
Zeneileg leragadt a hatvanas-hetvenes évek világánál, a nyolcvanas évek újabb vonulatát már nem szerette, ezért is jött számára jól, hogy Lovasi lényegében mindenevő, nemcsak a múlttal van tisztában, hanem követi az aktuális trendeket is. Ráadásul született előadóművész, aki vele ellentétben élvezte a pezsgést körülötte. Ő viszont egy visszahúzódó, introvertált alkat, aki a legszívesebben odahaza, a négy fal között vagy a haverokkal a kocsmában élte a maga csendes életét. És szívesen kiszolgálta Lovasi exhibicionizmusát.
Aki közelről ismerték, cinikus, szurkálódó alakként jellemzték, legalábbis fiatalabb korában. Meg azt mesélték, hogy kellően lámpalázas típus, számos szorongással és komplexussal, mely időnként pánikbetegségbe csapott át. Kispál András igazából a klubokban érezte jól magát, két-háromszáz ember előtt szeretett játszani, ehhez képest pályája során számtalan nagykoncertet kellett adnia, amikor az ember a színpadról tényleg csak gesztikulálni tud. Ezért is született meg a jellegzetes „csukott szemmel, a szájában lógó cigivel dülöngélve gitározós” színpadi figurája.
Az ösztönösség amúgy is Kispál András sajátja. A színpadon sokszor menekülési útvonalként azt képzelte, hogy egy próbateremben zenél. Azaz kizárta a külvilágot. A hozzá tartozó dülöngélő mozgás pedig állítása szerint magától jött.
JBSz