Henri Gonzo (Fran Palermo) interjú, A38 Magazin, 2021
Új dalokkal // Henri Gonzo, Fran Palermo
Az A38 Hajón zárja az évet a Fran Palermo, amelynek frontemberével beszélgettünk a dupla koncertről és formálódó új projektjéről.
Dupla koncertet adtok a Hajón, ami azt jelenti, hogy stabil táborotok van Budapesten. Mikor érezted először, hogy a Fran Palermo szintet lépett, hogy most már igazán sok ember közös magánügye?
2015-ben az első nagylemezünk bemutatóján, ami szintén az A38 Hajón volt. Akkor a Passed zenekar lépett fel előttünk, volt egy egész komoly színpad dekor, óriás diszkógömbök és hatalmas after a backstage-ben sok barátunkkal.
Persze szerettek a megszokottól eltérő helyeken is zenélni, például egy bánya külszíni fejtésén. Honnan jött annak, a YouTube-on is látható koncertfelvételnek az ötlete?
Először egy fotózást csináltunk ott, asszem két éve, majd egy klip helyszíneként akartuk használni, de mivel a karantén alatt nem volt fellépésünk, arra gondoltam, hogy csinálunk ott egy koncertfilmet.
És ha a rendhagyó bulik: csináltatok, több zenekar összefogásával egy különleges fesztivált is La Boum címmel. Az az idea honnan jött? És hogy jött be maga a rendezvény?
2020-ban nyár végén megpróbáltam valami ilyesmit csinálni a Pegazus nevű helyen Szentbékkállán, de végül nem kaptunk engedély egész napos rendezvényre, csak fél naposra. Ott találkoztunk a Kamáékkal (Mary Popkids) és felmerült, hogy mielőtt vége a nyárnak, csináljunk valami minifesztivált. A pusztazámori kastélyban igazából a bauxitbányában készült koncertfilm második epizódját akartam forgatni, ám végül úgy voltam vele, hogy elég erős helyszín lenne egy ilyen kastélyházibulinak. Szóval megmutattam a többieknek ezt a helyszínt és sikerült is megkapnunk egy kétnapos eseményre.
Mint minden zenekarnak, gondolom nektek is komoly nehézségeket jelentett 2020 és 2021. Hogyan vészeltétek át azt az időszakot, amikor nem lehetett koncertezni? Milyen volt visszatérni idén?
Erről jobb nem is beszélni. Olyan szorongásokkal találkoztunk, amikkel azelőtt így sosem. Főleg a második hullámban, a sötét ősz és tél, üres utcákon sietés haza a próbákról, aminek nem is volt értelme csak, hogy lássuk egymást... Írogattunk új dalokat, de nem volt elég motivációnk komolyan is venni azokat, szóval összejártunk nálam kártyázni meg főzni, gyümölcsborozni, meg ilyenek. Lehet benne keresni, hogy mitől volt jó, vagy mit tanultunk belőle, de inkább szeretném elfelejteni az egészet, csak még mindig benne állunk legalább fél lábbal ebben a ganéban.
Nagy fordulat, hogy már magyarul is írsz dalszövegeket és lett is egy szólóprojekted, Henri Gonzo és a Papírsárkányok néven. Mesélnél erről a projektről kicsit hosszabban? Honnan a magyar szövegek ihlete? Hogyan jött létre ez a formáció? Hogyan alakulnak a felvételek? Mikor láthatunk, hallhatunk tőled/tőletek valamit?
A Fran Palermo 10 éves fennállása alatt én egyszer sem írtam magyarul dalszöveget. Eltartott az is egy ideig, mire azt éreztem, hogy angolul úgy megy, hogy vállalom évekkel később is. Viszont volt, hogy magyar verseket zenésítettem meg vagy fordítottam, de csak magamnak; nem adtam ezeket ki.
Miután befejeztem a legutóbbi Fran Palermo-lemezt, a Crocodile Juice Bart, egy ideig pihentettem a zeneírást, de nyáron már elkezdtem unatkozni a szigorítások miatt. Akkor kezdtem el lekapdosni könyveket a polcról és először versmegzenésíteni, majd lassan saját jegyzeteket írni, később teljes dalokat ezekhez. De elég nehezen találtam meg azt a hangot, amit, azt gondolom, képviselni akarok. Néha túl elborult, máskor túl kedves szövegek jöttek ki belőlem. Sokáig kerestem, hogy mi lesz önazonos, hogyan lehet más, mint a megszokott magyar alter, és mitől lehet izgalmas újdonság ez az egész. Ez a folyamat még tart, de az első single, ha minden igaz, TV hangyák címmel már hallható lesz decemberben.
Honnan, milyen filmekből, könyvekből, zenékből nyertél ihletet az elmúlt hónapokban?
Az elmúlt időszakban sok magyart olvastam - Petri Györgyöt, Simon Mártont, Kollár-Klemencz Lászlót. Ami a filmeket illeti, inkább régieket néztem: korai Mészáros Márta-, valamint Tarr Béla-filmeket, mint mondjuk a Werckmeister harmóniák, de persze kíváncsi vagyok az új Almodovar- vagy Wes Anderson-filmekre is. Zenében mindig felfedezek néhány új arcot: mostanában Yves Tumor, Porches, Thomas Azier.
Milyen terveitek vannak a Fran Palermóval? Készültök új dalokra, új nagylemezre? Hogyan képzelitek a zenekar jövőjét?
Nagylemezre még nem, de decemberben a Hajón szeretnénk előadni néhány új single-t, majd azokat publikálni is, azután a magyar nyelvű projektemet szeretném kidolgozni.