Wittek Mária
Bár az 1970-es évek eleji disszidálása miatt neve idővel kikopott a köztudatból, a három beatlány egyenrangú társa volt a „klubkirálynőnek” is nevezett Wittek Mária (1947). Viszonylag kevés felvétel maradt utána, mellé – Koncz Zsuzsával és Zalatnay Saroltával összehasonlítva – sajnos nem társult olyan karakteres szerző, aki megfelelő színvonalú dalokat írt volna számára, de énekesi kvalitásait mutatja, hogy miközben 1964 és 1968 között rendszeresen koncertezett az Omegával (kvázi zenekari tagnak számított), a hatvanas évek második felében lényegében valamenyi jelentősebb zenekarral – Atlas, Bergendy, Hungaria, Illés, Juventus, Liversing, Metro, Scampolo, Syrius – fellépett. Plusz az első Táncdalfesztivál-on az Atlantis kísérte, a másodikon a Dogs, 1968-ban pedig az underground Sakk-Matt állandó vendége lett.
Arisztokrata család sarjaként nem számított a rendszer kegyeltjének. Amióta az eszét tudta, énekelt, zongoraművész édesapja hatására hatéves korától zongorázott, majd 1956-ban bekerült a Magyar Rádió gyerekkórusába. A klasszikus zenei környezetben nevelkedett Wittek tizenöt évesen csodálkozott rá Millie Small My Boy Lollipop című doo-wop slágerére, majd 1964 őszén épp e dal előadásával nyert felvételt az Omega együttes pestlőrinci meghallgatásán (ekkor került a zenekarba Somló Tamás is). Nem sokra rá az OSZK-vizsgán egyből B-kategóriát kapott, majd kis idő elteltével az Omegával elkészítette első kislemezét (Little Man, What Now My Love, 1966).
„Kiderült, hogy mindenkit tudok utánozni. Akkor, abban az időben az volt a legfontosabb, ezt akarta a közönség, hogy minden szám koncerten ugyanolyan legyen, mint az eredeti felvételeken. És ez volt az, amit én a legjobban tudtam.” – nyilatkozta 2016-ban, és a visszaemlékezések szerint valóban minden karaktert remekül vissza tudott adni, legyen szó a Downtown-ról (Petula Clark), a River Deep Mountain High-ről (Tina Turner), az I've Got You Baby-ről (Cher) vagy az I Who Have Nothing-ről (Shirley Bessy). Ennek a kiváló alkalmazkodó képességének köszönhető, hogy amikor 1968-ban a Nashville Teens másodszorra is eljött Magyarországra, a zenekar három koncertjén – Szombathelyen, Tatabányán, Kaposváron – a torokfájdalmakkal küszködő Ray Phillips helyett több dalt is ő énekelt, mondani sem érdemes, óriási sikerrel. (A Nashville Teens tagjai még 1967-ben – mikor először jártak nálunk – csodálkoztak rá a tehetségére a Metro Klubban, innen az ismeretség).
Wittek Mária ekkorra már túlesett az első táncdalfesztiválos megmérettetéseken: 1966-ban a Hova szalad a nyár-ban az Atlantis kísérte, de nem jutott be a döntőbe, ahogy egy évvel később a Demjén Ferenccel felálló Dogs-szal a háta mögött sem (Keresek egy fiút). Hiába tapsolta vissza a közönség és játszották a felvételt később is a rádióban, koncertjein sosem énekelte. Merthogy neki leginkább az angol és amerikai beatdalok feküdtek.
1968-ban az Omegával csak azért nem tarthatott Londonba, mert nem kapott útlevelet. Még énekelt a zenekar első nagylemezén (a Kiskarácsony, Nagykarácsony című számban), de a kapcsolatuk meglazult, és utoljára 1969 januárjában lépett fel velük. Közben a korábbi Omega-gitáros, Kovacsics András hívására a Decca/Olympia zenekarban Horváth Charlie mellett többek között Aretha Franklin dalokat is énekelt. Amikor végre útlevélhez és szerződéshez jutott, Olaszországban lépett fel különböző klubokban. Majd 1970-ben úgy döntött, hogy végleg kint marad.
JBSz–SJ
Forrás:
JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János: A magyarock története 1 (1960–70-es évek), Budapest, Kossuth Kiadó, 2019, p. 87–88.