Paár Julianna
Népdalénekes, zeneterapeuta. Legfőbb kutatási területe, a magyar népzene zeneterápiás vonatkozásai, a magyar népi gyermekjátékok – szűkebb értelemben az ölbéli játékok – koragyermekkori személyiség fejlődésben betöltött szerepe.
Budapesti népi iparművész családban nőtt fel, tizenhat éves koráig lényegében csak a klasszikus zene létezett számára, zongorázni tanult, amikor is a gimnáziumi zenetanára felismerte vokális képességeit és beíratta egy népdalénekesi versenyre. Fordulóról fordulóra továbbjutott, végül az országos döntőben kiemelt nívódíjat kapott. 2008 őszétől tanulmányait a Zeneakadémia népzene szakán folytatta, ott kereste meg Tárkány-Kovács Bálint, hogy csatlakozna-e az akkoriban alakuló világzenei formációjához. Persze bólintott, és a következő hat esztendőben, egészen a 2014-es kiválásáig a Tárkány Művek énekeseként a legnagyobb presztízsű budapesti koncerthelyszínekre – például a Művészetek Palotájába – jutott el.
Mindeközben figyelme a zeneterápia felé fordult, a Zeneakadémia népzenei tanszékének elvégzése után az ELTE gyógypedagógiai karán folytatta tanulmányait, ahol 2015-ben okleveles zeneterapeutaként másoddiplomázott. Ami radikális fordulatot hozott a zenéhez és a saját személyiségéhez való hozzáállásban.
Mindeközben 2015-ben Orbán Johannával és Tímár Sárával megalapította a Dalindát: az a capella énektrió tagjai a maguk nőies dinamikájával és indaszerűen egymásba fonódó énekstílusával fogalmazzák újra a magyar népi dallamokat. 2019-ben Orbánt Nádasdy Fanni váltotta fel, már vele készült a második nagylemez. A mai napig aktív énektrió koncerteken kiegészülhet egy hangszeres trióval (Bognár András, bőgő; Halász Lehel, furulya, ütőgardon; Szabó Dániel, cimbalom).
Miként 2020-ban megfogalmazta: „A folk műfajában mégiscsak a magyar népzene az, ami a legjobban megérint. Se balkánit, se románt, se cigányt, se a környező, se a távolabbi népek dalait nem akarom énekelni. Csakis magyart, mert ezen a nyelven tudom maximálisan kifejezni magamat, és fontos, hogy a beszélt nyelvem által közvetített tartalmak a zenémben is intenzíven meg tudjanak jelenni.”
Mire 2015-ben befejezte a zeneterápiás képzést, a záróvizsgájával párhuzamosan megszületett az első gyereke. Nem sokra rá pedig a második. A férje is muzsikus, sokat zenélnek együtt, erős köztük a szakmai kötelék. És hát a zenélés mindkettőjük számára munka és hobbi. Így született meg az a nem klasszikus értelemben vett gyerekműsor, amelynek célja – miként Paár vízionálja –, „hogy a gyerekeknek is ugyanolyan minőségű zenét kell a fülükbe adni, mint a szüleiknek. Ugyanazzal a mélységgel kell őket is megszólítani, mint a felnőtteket. Nehéz feladat ilyen zenét írni és előadni, de hiszem, hogy a gyereknek nem lebutítva kell adagolni a különféle motívumokat, hanem bele lehet dobni az óceánba, ahonnan ő majd azt veszi ki, amit az aktuális képességei megengednek.”
Paár Julianna eddig három gyerekalbumot – Kerekerdő (2019), Kerekutca (2021), Rókatánc (2023) – jelentetett meg.
JBSz
Kapcsolat:
www.hangolozeneterapia.hu
https://www.facebook.com/hangolo
https://www.instagram.com/hangolozeneterapia/