Komár László
Komár László (1944–2012) azon kevesek egyike, aki nemcsak énekelte és táncolta a rock and rollt, hanem életformaként is élte.
Az 1960-as években kiemelkedő szerepet játszott a műfaj magyarországi meghonosításában és népszerűsítésében: a visszaemlékezések szerint a Scampolo bulikon olyan tökéletesen utánozta Elvist, hogy a hallgatóság eleinte azt hitte, a dalok magnóról szólnak. Az évtized derekán beköszöntött beathullám – az Illés-Metro-Omega beatszentháromsággal az élén – azonban időlegesen háttérbe szorította. Később hiába szerepelt a táncdalfesztiválokon, hiába próbálkozott különböző formációk élén beattel, poppal, rockkal vagy countryval, hiába tartoztak az általa énekelt dalok a táncos szórakozóhelyek közönségének kedvencei közé, igazából csak a nyolcvanas évek hajnalán, az akkoriban kibontakozó rock and roll nosztalgiahullám idején virradt fel az ő igazi napja.
Későbbi próbálkozásai (Dogs, Szemek, Szájak, Szívek, Sprint) kevésbé lettek áttörőek. Végül Presser néhány dalával sikerült visszatérnie. Első slágere Az áldozat című magyar film betétdala volt (Oh, csak a hajnal jönne már), majd sorra következtek a kisebb-nagyobb sikerek (Fehér hold, Szóljon a zene, Húsz év múlva, No Miss), amelyek a táncos szórakozóhelyeken is a kedvencek közé tartoztak. Komár azzal is nyerő volt, hogy a korábbi férfi előadókhoz képest egyéniséget vitt a színpadra, és miután az elhunyt Elvis Presley-t idéző zenei világa jól beleillett az évtized végén kibontakozó nosztalgiatrendbe, a divathullám még magasabbra emelte. 1981-ben megjelent első nagylemeze után Az év énekesének választották. „A távoli vadnyugat megszelídített keleti hírnöke” ekkorra már igazi szórakoztató művész volt, s bár soha nem rendelkezett fanatikus rajongótáborral, profizmusával mindig képes volt az aktuális divatokat követni és azokat a saját fazonjára igazítani. Így sikerült folyamatosan fennmaradnia a szórakoztató popzene élmezőnyében.
JBSz–SJ
Forrás:
JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János: A magyarock története 2 (1980–90-es évek), Budapest, Kossuth Kiadó, 2019, p. 19–20.