Keyser és Shuriken
Az elektronikus tánczenei színtér sajátos vonulatát jelenti az általában nu jazz vagy freestyle néven emlegetett áramlat. Képviselői Gilles Petersont, az angol DJ-t tekintik a kiindulópontnak, aki az 1980-as évek elején Londonban régi jazzfelvételeket kezdett el funkkal és hip hoppal együtt forgatni. Az ő általa indított új irányzatból sarjadt ki aztán a kilencvenes évek elején az acid jazz (ismertebb művelői: Galliano, James Taylor Quartet, Snowboy), és ennek a modern elektronikus tánczenékkel házasított változatát nevezték aztán nu jazznek vagy freestyle-nak.
A budapesti nu jazz/freestyle színtér két meghatározó lemezlovasa, Keyser (Mozsik Tibor, 1976) és Shuriken (Vályi Gábor, 1975) 1998-ban kezdte a pályát, pakolgatta jazzes-funkos-soulos lemezeit a Tilos Rádióban és 100-300 fős klubokban. Eddigi legfontosabb munkájuk a 2005 őszén a londoni Cosmic Sounds égisze alatt megjelent a kétrészes Anthology és Blue Light című válogatások, amelykre a hatvanas-hetvenes Blue Light, melyre a hatvanas-hetvenes évek magyar jazzkínálatából válogattak elsősorban a bulijaikon is életképes, funk és brazil hatásokkal kevert fúziós felvételeket. Ezek a 65 és 68 percnyi anyagok egyrészt remekül összeállnak és megmozgatják az embert, másrészt különös és elgondolkodtató olvasatai annak, hogy a mai partikultúrából tekintve, valójában mi érdekes a harminc évvel ezelőtti jazzvilágból.
Keyser és Shuriken mellett az áramlat további képviselői: DJ Badihali (Kispéter István), az egykor a Jazz Turbulance-okat szervező, jelenleg lemezboltot vezető DJ Suhaid (Kürti Kristóf) és a Vono Box kollektíva.
JBSz–SJ
Forrás:
JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János: A magyarock története 2 (1980–90-es évek), Budapest, Kossuth Kiadó, 2019, p. 501.