Előadó

Dolly Roll

Borítókép forrása: Fortepan / Urbán Tamás

A Hungaria feloszlása után 1983 júniusában Kékes Zoltán (1949–2017) a Hungaria egykori zenészeivel – Dolly, Novai Gábor, Fekete Gyula, Flipper Öcsi (Jeszenszky Béla Tibor, 1962–2008, ének) és Zsoldos Dedy (Zsoldos Gábor, 1962–, dob) – megalakította a Dolly Roll-t. A zenekar szeptemberben már stúdióban dolgozott, és Vakáció-ó-ó című debütáló albumuk novemberben a boltokba került. A lemezről számos dal (Windszörny, Modern románc, Arrividerci amore, Vakációóó) lett sláger, mert a váltás bejött, a Dolly Roll Amerika helyett a napfényes mediterránumba, a Riviérára repítette a szürke magyar hétköznapokból továbbra is elvágyódó rajongókat. 

1983-ban nem volt ennél népszerűbb slágerzene Magyarországon. Az egykori Hungaria-rajongók kedvét csak az rontotta el, hogy az utódzenekarok – Dolly Roll, R-GO és Fenyő (Miki Team) produkciója – osztották egymást rendesen a médiában. A három formáció közül évekig Fenyőé volt a legkevésbé sikeres, ugyanakkor a Dolly Roll happy zenéje a legszélesebb közönséget szólította meg. A zenészek jó érzékkel ismerték fel, hogy felnövőben volt egy új tizenéves generáció, amelynek tagjai jobbára szolidak, szófogadóak, alkalmazkodásra és beilleszkedésre készek és rendkívül készségesek voltak. Olyanok, amilyen utódokról a felnőtt társadalom mindig is álmodott. Mivel keveset örököltek elődeik harciasságából, a közéleti aktivitásuk is fékezett habzású volt, ami nagyon jól jött az egyre aggodalmasabb hatalomnak. Annál nagyobb volt viszont a szórakozáséhségük, s ennek csillapítására vevők voltak minden happy-dili-buli produkcióra, amit természetesen meg is kaptak (ha ez az ára a társadalom konszolidált nyugalmának). Így aztán belőlük került ki az R-GO, a Dolly Roll és az Első Emelet törzsközönsége. Ezekért a bandákért éppúgy fanatikusan rajongtak, mint néhány éve a csövesek a Piramisért. Zászlókkal vonultak a koncertekre, extra és extrém öltözékükben hűen követték a forró tájakról és szerelmekről daloló zenészeket. Csakis a napfényzenét kedvelték, s néhány év múltával belőlük került ki a Csillagfény diszkó közönsége is.

A Dolly Roll első lemeze (Vakáci-ó-ó-ó) szinte hibátlan szórakoztató produkció, melyet éppen a Hungariától megörökölt rajongói bázisra, a kora tizenéves, melltartó nélküli nemzedék színvonalára lőttek be. A lemez igazi slágergyűjtemény, remek vidámparki zenékkel, ötven év múlva is jól eladható dalokkal. Ugyanez elmondható a következő két albumukról (Eldoradoll, 1984, Dolly Roll, 1985) is. Ezen a három korongon az említettek mellett olyan slágerek vannak, mint az Eldoradoll, a Gina, a Bossanova Senorita.

A zenekar a magyar zenei közízlést jól lőtte be, s a szintet sokáig tartani is tudta, ám érthetetlen módon az évtized vége felé a szövegeik és dallamaik infantilizálódtak, és már az 1986-os Csintalan palancsintá-nál sokaknál elszakadt a cérna, hiszen önfeledten bulizni efféle bugyutaságokra csak óvodás korban, vagy csak matt részegen lehet. Ez a megsüllyedés (amely aztán az 1993-as Tipi Tapi Dinó-val zuhanórepülésbe váltott) az együttesen belül is feszültségeket okozott, s miután erodálódott a siker, a zenészek (Zsoldos Dedy, Szaxi Maxi, Flipper Öcsi, majd Novai) sorra kiváltak, és a zenekar végül Kékes és Dolly megbonthatatlan szövetségére szűkült az utóbb csatlakozott dobossal, Richie-vel (Kecskés Gábor) kiegészülve. A kilencvenes években ez a társulat már vendéglátós szinten riszálta magát a sikerért, és szakmai népszerűtlenségben a Papp Rita-Bodnár Attila párossal versengett a Citrom-díjakért.

A fogyatkozó létszám ellenére a kilencvenes években és az ezredforduló után is számos kiadványt készítettek, amelyek sorát – a már említett gyermeklemezek mellett – operettalbum (Poperett, 1999), karácsonyi korong (Dolly Roll karácsony, 2009), illetve remix-, koncert- és válogatáslemez (Remix 98, 1998, Dolly Roll jubileumi koncert, 2003, Emlékszel még? – Best of Dolly Roll, 2009) egyaránt színesítette. Még az 1996-os atlantai olimpiára készülő magyar csapat indulóját is ők írták Atlanta rá-rá-rá Hajrá!!! címmel. Mindezek mellett ötévente nagyszabású jubileumi koncerteket tartottak sztárvendégek meghívásával és két Dolly szólóalbum is megjelent (Könny és mosoly, 2000, Dolly Plussz, 2005). A Kecskés Gábor 2008-as kilépésével duóvá zsugorodott a formáció története Kékes Zoltán 2017-es halálával véget ért, Dolly azonban fiatal zenészekkel új együttest alapított Dolly Plusssz néven, amellyel a mai napig koncertezik.

JBSz–SJ

Forrás:

JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János: A magyarock története 2 (1980–90-es évek), Budapest, Kossuth Kiadó, 2019, p. 24–26.

Kapcsolat: https://www.facebook.com/dollyhivatalosoldala

Frissítve: 2024-4 , Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János