Előadó

Animal Cannibals

Igazságtalan volt a sors a legmaradandóbb sikerekkel büszkélkedő Animal Cannibals tagjaival, akik az elsők között kezdték a magyar nyelvű rapet népszerűsíteni, ám csak sokára kaptak megszólalási lehetőséget a multiktól. A középiskolásokból alakult trió – Qka MC (Koller László 1975), Ricsipí (Dósa Richárd, 1975) és DJ Uby – 1989-ben mixek készítésével kezdte a pályáját, majd 1990 januárjában egy józsefvárosi tiniklub indulójaként megszületett első rap-daluk, amivel bizonyítani akarták, hogy magyarul is lehet igényesen rappelni. Még ebben az évben elkészült demókazettájuk, hamarosan a tévében (Bak-elit) is bemutatkozhattak az akkor tizenöt éves srácok, akik közül Qka MC megnyerte a Danubius Rádió rapversenyét (és ezzel kivívta Geszti Péter elismerését).

Mivel a lemezkiadók ekkor még nem látták a rapben rejlő üzleti lehetőséget, az időközben duóvá csökkent együttes (DJ Uby távozott) az FLM-nek (Miért nincs nyáron hó?), a Soho Partynak és más zenekaroknak írt dalokat, és maguknak is szorgalmasan készítették a demókazettákat. Miközben a Rapülők, és még poposabb követőik, a Hip Hop Boyz, majd a Happy Gang jóvoltából az egész ország az általuk elindított magyar raptől volt hangos. A duót végül a Warner-Magneoton szerződtette le: 1995 tavaszán megjelent a Takarítónő című daluk, amely előadásmódjával, videóklipjének humoros képi világával új színt hozott a hazai pop-palettára. Ugyanez mondható a bemutatkozó albumra (Fehéren fekete, feketén fehér, 1995), amely nemcsak gyorsan bearanyozódott, de a szakma is jól fogadta (Arany Zsiráf-díj).

Az Animal Cannibals rászolgált a bizalomra: a következő években sorra jelentek meg ironikus, de egyúttal tanító hangvételű, „szocreál slágereik” (Yozsefváros, Ülünk a vonaton, Ne menj, ha H.I.V. a lány, Minden sarkon, Átlagos gengszter, Kanni-bál), amelyek a nyócker, a dzsumbuj, a hazai ganxsta világ miliőjéből tudósítanak – a többi színes előadóval ellentétben – igencsak feketén-fehéren. Az Animal Cannibals e korai albumai (Reggel, délben, este, 1996, Kés, villa, 1998) sajátos hangvételű, mindenképpen maradandó értékű hangdokumentumai a kialakulóban lévő magyar újkapitalizmus világának, és örvendetes módon a duó tagjai ezt a realitásérzéküket a későbbiekben sem vesztették el.

Miközben 2002 és 2008 között kigurították a Mindent lehet albumtrilógiát, melynek korongjain más-más műfajok jeles képviselőit (többek között: 100 Folk Celsius, Anima Sound System, Cotton Club Singers, Ladánybene 27, Ludditák, Nyers, Roy és Ádám, Somló Tamás, Warpigs) hívták meg közös munkára.

Ezt követően még két stúdióalbumot (QR-kód, 2014 és 1111, 2016), három válogatáslemezt (Nyolcan a színpadon, 2009, Az eddigi legjobbak, 2018, Gyémántlemez, 2020), két remixkorongot (MixXx, 2011 és Dance, 2022), valamint egy instrumentális albumot (Instrumental, 2022) dobtak piacra. Qka MC és Ricsipí mindezek mellett rendkívül büszke a 2012-ben megjelent Respest című korongra, amelyen a honi rap-elit – többek között Sub Bass Monster, a Hősök, Fluor és Busa Pista – tiszteleg egy-egy feldolgozással az Animal Cannibals előtt.

A sok-sok zenei anyag mellett egy prózai művel is kirukkoltak: a 2021-ben megjelent Minden változik, a lényeg nem című kötetben részletesen mesélnek karrierjükről, tehetségkutatóikról, tévés műsoraikról, saját élményeiken keresztül engedve bepillantást a magyar hiphop történetébeA hiphop 50. születésnapja alkalmából 2023-ban dupla vinyl korongot dobtak piacra legjobb dalaikkal, illetve a 6 betű (Boldog 50. szülinapot Hip Hop!) című dallal és klipjével emlékeztek meg a jeles évfordulóról. A mai napig aktív duó pályafutása során több mint ötven dalához készített videóklipet.

JBSz–SJ

 

Forrás:

JÁVORSZKY Béla Szilárd, SEBŐK János: A magyarock története 2 (1980–90-es évek), Budapest, Kossuth Kiadó, 2019, p. 420–422.

Kapcsolat:

https://www.animalcannibals.hu/fellepesek-esemenyek 

https://www.facebook.com/AnimalCannibals/

https://www.instagram.com/kannibalok/?hl=hu 

Frissítve: 2024-4 , Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János